DEVAM: 134. Elbiseye
Bulaşan Meninin Hükmü
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ ح و حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
عُبَيْدِ
بْنِ حِسَابٍ
الْبَصْرِيُّ
حَدَّثَنَا سُلَيْمٌ
يَعْنِي
ابْنَ
أَخْضَرَ
الْمَعْنَى
وَالْإِخْبَارُ
فِي حَدِيثِ
سُلَيْمٍ قَالَا
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
مَيْمُونِ
بْنِ
مِهْرَانَ
سَمِعْتُ
سُلَيْمَانَ
بْنَ يَسَارٍ
يَقُولُ
سَمِعْتُ
عَائِشَةَ تَقُولُ
إِنَّهَا
كَانَتْ
تَغْسِلُ
الْمَنِيَّ
مِنْ ثَوْبِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَتْ
ثُمَّ أَرَى
فِيهِ
بُقْعَةً
أَوْ بُقَعًا
Süleyman bin Yesar Aişe
(r.anha)'yı şöyle söylerken dinlemiştir: "Ben Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in elbisesinden meniyi yıkardım daha sonra elbisedeki
temizleme izlerini görürdüm."
Diğer tahric: Buhari,
vudu'; Müslim, tahare (benzeri); Tirmizî, tahare (benzeri);Nesai tahare; İbn
Mace, tahare (benzeri); Ahmed b. Hanbel, VI, 142, 235.
AÇIKLAMA: Bu Hadis, meninin pis olduğu görüşünü kabul
edenlerin delil gösterdikleri hadislerden biridir. Çünkü Hz. Aişe Efendimizin
elbisesindeki meniyi kendi kendine değil, Resulullah (s.a.v.)'in emri ile
yıkamıştır. Eğer meni pis olmasaydı Efendimiz onu yıkamayı emretmez, Hz. Aişe
de yıkamazdı. Aişe validemizin meniyi ovaladığını gösteren hadisler ise, İmam-ı
A'zam'ın kavline göre, meninin kuru oluşuna hamledilir.
Meninin
temiz olduğunu söyleyenler ise, buradaki yıkama işinin, istihbaba delalet
ettiğini söylerler. Meninin temiz olup olmadığı hususunda ulemanın görüşleri
371. hadisin açıklaması içerisinde verilmiştik.
Mahir:
Meni insanların konuşmaktan utandığı bir faliyet sonrası çıkar. Gidermeyi
istemek garip değildir. Süt içtikten sonra ağzı çalkalamak süt'ün pis
olduğundan değil, koku ve rahatsızlık verdiğindendir. Necis olmayan bir çok şey
var ki yıkanır. Sadece yıkandığı için ona necaset isnadı yeterince güçlü
değildir. Ümmü Habibe annemize gelince elbisede pislik görürse ifadesinin
meni'yi kasdettiğini iddia etmek, açık hüküm içeren hadisi tavakkufu sebebiyle hüccet
kabul etmeme karşısında sadra şifa bir çözüme daha yakındır. Kaldı ki Ümmü
Habibe validemiz de meni'ye Nebi (s.a.v.)'in pis dediğini söylememiş, kendisi
elbiseye bulaşan necasetten bahsetmiştir ki; elbisede ki necaset namaz'a
manidir, ama hangi necaset.